2022-08-21 21:02:34, vasárnap
|
|
|
Isten világossága (folytatás)
Textus: Jn 11,7-10
Az a konkrét eset, amely arra késztette Jézust, hogy kimondja mindazt amit ebben a szövegrészben olvastam, szintén megvilágítja Jézus szavainak a jelentését.
Amikor Jézus azt mondta: "Menjünk ismét Júdeába", tanítványai meglepődtek. Amit Jézus javasolt, az veszélyes volt. Jézus kétszer is éppen csak megmenekült attól, hogy Jeruzsálemben megöljék. Ellenségei kétszer is megpróbálták megkövezni Őt. A János 8:59-ben azt olvassuk, hogy amikor Jézus a templom területén volt és azt mondta nekik (58. vers):
,,Bizony, bizony, mondom nektek, mielőtt Ábrahám lett volna, én vagyok."
Köveket ragadtak, hogy megkövezzék Őt. Aztán a János 10:31-ben azt olvassuk, hogy ismét megpróbálták megkövezni Őt. Jézus a templom területén arról beszélt, hogy Ő örök életet ad a juhainak, és hogy senki sem ragadhatja ki őket a kezéből, hogy senki sem ragadhatja ki őket az Ő Atyja kezéből. Aztán azt mondta (János 10:30):
"Én és az Atya egy vagyunk."
Jézus azt állította, hogy ő Isten, és megpróbálták őt megölni. Amikor tehát Jézus azt mondta a tanítványainak,
"Menjünk ismét Júdeába",
azok megdöbbentek, és emlékeztették Jézust, hogy a zsidók nemrégiben megpróbálták megkövezni Őt. A tanítványok számára ez logikátlannak tűnt, mert ellenségek voltak ott. Betánia az Olajfák hegye keleti gerincének alsó lejtőjén feküdt, és kevesebb mint három kilóméterre volt Jeruzsálemtől. Ahogy James Montgomery Boice mondta:
"Azt várhattuk volna tőle, hogy azt mondja: 'Menjünk, hogy segítsünk Lázárnak', vagy talán: 'Menjünk Betániába'. De azzal, hogy azt mondta: 'Menjünk vissza Júdeába', szándékosan olyan szót választott, amely arra emlékezteti a tanítványokat, hogy mi vár rájuk a főváros területén. Itt éltek ugyanis Jézus ellenségei."
Így nem meglepő, hogy Tamás azt mondta, hogy menjenek vele, hogy vele együtt haljanak meg.
Ezen a ponton a "világ világossága", az, ami alatt a tanítványok működtek. A világ bölcsessége szerint működtek. Úgy gondolták, hogy rossz ötlet, hogy Jézus Jeruzsálembe menjen. Az ellenségei ott voltak, és tudták, hogy megpróbálnák megölni Őt.
Jézus azonban nem a világ világosságának vagy bölcsességének, hanem Isten akarata világosságának az irányítása alá rendelte az életét. Jézus, emlékeztek, azért jött, hogy Atyja akaratát teljesítse. A János 4:34-ben ezt mondta:
,,Az én eledelem az, hogy teljesítsem annak akaratát, aki elküldött engem, és bevégezzem az ő munkáját."
A János 6:38-ban pedig így fogalmazott:
,,Mert nem azért szálltam le a mennyből, hogy a magam akaratát tegyem, hanem hogy annak az akaratát, aki elküldött engem."
Amit tehát meg kell értenünk, az az, hogy különbség van a világ világossága és Isten világossága között.
Isten világossága szerint Jézusnak Júdába kell mennie, fel kell támasztania Lázárt a halálból, majd le kell hogy tartoztassák és meg kell hogy öljék.
Jézusnak Jeruzsálembe kellett mennie, hogy meghaljon az Ő népéért, hogy megmentse őket. Jézus Isten világosságára tekintett. Az Atya akaratát teljesítette.
Amit meg kell értenünk, az az, hogy a Bibliában:
a világosságot gyakran használják arra a világosságra (megvilágosítás), amelyet Isten igéje ad.
A Zsoltárok 43:3-ban az Isten igazsága és világossága egyenlővé van téve.
,,Küldd el világosságodat és igazságodat: azok vezessenek engem! Vigyenek el szent hegyedre és hajlékaidba."
A Zsoltárok 19:9 Isten parancsait a fényhez, a világossághoz hasonlítja.
,,Az ÚR rendelkezései helyesek, megörvendeztetik a szívet. Az ÚR parancsolata világos, ragyogóvá teszi a szemet."
A Zsoltárok 119:105 Isten szavát lámpáshoz vagy mécseshez hasonlítja:
,,Lábam előtt mécses a te igéd, ösvényem világossága."
A Példabeszédek 6:23 ugyanígy fogalmaz. Azt mondja:
,,Mert lámpás a parancs, világosság a tanítás..."
A Zsoltárok 119:130 arról szól, hogy Isten szavai világosságot és megértést adnak. Azt mondja:
,,Igéd kijelentése világosságot gyújt, értelmessé teszi az együgyűeket."
Az Ézsaiás 8:20 Isten törvényét a napfelkeltéhez hasonlítja, míg minden, ami nincs összhangban vele, folyamatos sötétség.
,,Vissza a tanításhoz és a kinyilatkoztatáshoz! Aki nem ezt mondja (Ha nem eszerint szólnak, nincs hajnaluk.), annak nincs hajnala."
Továbbá vannak igehelyek amelyekben a világosság az Istennel való járással van egyenlővé téve.
Ézsaiás 2:5 azt mondja:
,,Jákób háza, jöjjetek, járjunk az ÚR világosságában!"
A Zsoltárok 89:15 azt mondja, hogy Isten jelenléte világosság:
,,Boldog nép az, amely tud neked ujjongani, amely orcád (jelenléted) világosságában járhat, URam!"
A Zsoltárok 36:10 azt mondja nekünk, hogy Isten világossága az igazi világosság, amelyet követnünk kell.
"Mert nálad van az élet forrása, a te világosságodban világosságot látunk (a te világosságod által látunk világosságot)."
Mindez azt mutatja, hogy nagy különbség van Isten világossága és a világ világossága között.
Amikor a Biblia arra figyelmeztet minket, hogy ne barátkozzunk a világgal, az egyik dolog, amitől óv bennünket, az a világ bölcsessége. A világ bölcsessége nem Isten bölcsessége. A 9. versben Jézus "e világ világosságáról" beszélt. A világ világossága szerint a tanítványok úgy gondolták, hogy Jézusnak nem kellene Jeruzsálem közelébe mennie. Pedig pontosan oda kellett hogy mennie.
Testvéreim, hagyjátok, hogy Isten Igéje vezessen benneteket! A világ azt akarja, hogy elfogadjátok a bűnt. Azt akarja, hogy egyetértsetek azzal. A világ emberei azt akarják, hogy azt csináljátok, amit ők. De nektek nem szabad azokat a rossz dolgokat tennetek amiket ők tesznek.
Mit mondott a világ világossága (a világ bölcsessége, az emberi bölcsesség) az izraelitáknak, hogy mit tegyenek, amikor megérkeztek az Ígéret Földjének bejáratához? Tíz kémjük azt mondta: (4Mózes 13:31-33):
,,Nem vonulhatunk fel az ellen a nép ellen, mert erősebb nálunk! És rossz hírét keltették Izráel fiai között annak a földnek, amelyet kikémleltek, mert ezt mondták: Az a föld, amelyet bejártunk, hogy kikémleljük, olyan föld, amely megemészti lakosait! A nép pedig, amelyet ott láttunk, csupa szálas emberből áll. Sőt láttunk ott óriásokat is, Anák óriás fiait: parányi sáskáknak éreztük magunkat, és ők úgy is tekintettek ránk."
Értitek, hogy mit érezhetett az a tíz kém? Földi szemszögből nézték a dolgokat. Látták a nagy harcosokat. Látták a fallal körülvett városokat. Láttak számos ellenséget. A világ világossága szerint jártak. Amikor elmondták a népnek, a nép így válaszolt: (4Mózes 14:2-4).
,,Bárcsak meghaltunk volna Egyiptomban, vagy halnánk meg itt a pusztában! Miért akar bevinni minket az ÚR arra a földre? Azért, hogy fegyvertől hulljunk el, asszonyaink és gyermekeink pedig prédára jussanak? Nem volna jobb visszatérnünk Egyiptomba? Majd ezt mondták egymásnak: Válasszunk vezetőt, és térjünk vissza Egyiptomba!"
Nem a hit szemével néztek. E világ bölcsessége bolondság. Olyanok voltak, mint Elizeus szolgája Dóthánban. Amikor reggel felkelt, és meglátta a szíriai sereget a lovakkal és szekerekkel - azt hitte, hogy ő és Elizeus el vannak veszve! De ő a világ világosságával látott - nem pedig Isten világosságával.
Testvérek, arra vagytok hivatottak, hogy fények (világosság) legyetek a sötétségben. Arra vagytok hivatottak, hogy vegyétek fel a kereszteteket és kövessétek Jézust. E világ világossága azt fogja mondani nektek, hogy távolodjatok el a veszélytől. Isten világossága gyakran azt fogja mondani nektek, hogy szálljatok szembe a gonosszal, beszéljetek ellene, és hívjátok fel az emberek figyelmét a Jézusban való megváltásra. Ez veszélyes lehet. De gyakran ilyen az Isten világosságában való járás. Ne járjatok a világ világossága szerint, ne engedjétek, hogy az vezessen benneteket - az egyenesen a pokol tüzébe vezet.
Kálvin János írja:
"amikor az Úr előremenetelre hív bennünket, mintegy lámpását tartva elénk, bátran kell előre mennünk, még ha sok halál ostromolja is utunkat; mert soha nem parancsolja nekünk az előremenetelt anélkül, hogy egyúttal ne fűzne hozzá egy bátorító ígéretet, hogy teljesen meg legyünk győződve arról, hogy bármit is vállalunk az ő parancsának megfelelően, annak jó és sikeres vége lesz." "Isten elhívása olyan, mint a napfény, amely nem engedi, hogy eltévesszük utunkat, vagy megbotoljunk. Aki tehát engedelmeskedik Isten szavának, és nem vállalkozik másra, mint az ő parancsa szerint, azt Isten mindig vezeti és irányítja az égből, és ezzel a bizalommal biztonságosan és bátran folytathatja útját."
Testvérek, járjatok Isten világosságában. Ez vezet a dicsőségbe. Ámen.
|
|
|
0 komment
, kategória: Hosszú építő írások |
|
Címkék: megörvendeztetik, engedelmeskedik, világosságodban, világosságában, világosságának, bölcsességének, világosságáról, világosságodat, világosságával, napfelkeltéhez, tanítványainak, megvilágosítás, előremenetelre, világossághoz, biztonságosan, példabeszédek, emlékeztették, visszatérnünk, logikátlannak, jeruzsálemben, izraelitáknak, jeruzsálemtől, rendelkezései, egyetértsetek, szövegrészben, világosságára, előremenetelt, tanítványokat, kereszteteket, barátkozzunk, megpróbálták, folytathatja, világosságot, világosságod, jeruzsálembe, megbotoljunk, szövegrészben olvastam, veszélyes volt, templom területén, zsidók nemrégiben, tanítványok számára, főváros területén, tanítványok működtek, világ bölcsessége, világ világosságának, magam akaratát, világ világossága, világosságot gyakran, világossághoz hasonlítja, napfelkeltéhez hasonlítja, igazi világosság, élet forrása, Amikor Jézus, Amit Jézus, Ahogy James Montgomery Boice, Menjünk Betániába, Jézus Jeruzsálembe, Jézusnak Júdába, Jézusnak Jeruzsálembe, Jézus Isten, Isten Igéje, Ígéret Földjének, Kálvin János,
|
|